Master- and diploma thesis
This list is constantly supplemented.
Humanities
MAKING ART - TAKING PART!
Artistic and cultural interventions by and with youth to create participatory publics
-
AQURA, V. : Moira Zoitls und Ralf Hoedts Stadtplan und Booklet Salzburg: Kartografie des urbanen Raums als künstlerische Intervention, Masterarbeit, an der Kultur- und Geisteswissenschaftlichen Fakultät der Paris Lodron Universität Salzburg
Masterarbeit, an der Kultur- und Geisteswissenschaftlichen Fakultät der Paris Lodron Universität Salzburg
Teaching and Learning
SCHNAU
Pupils develop learning assignments for biology and chemistry regarding their personal learning style and gender aspects
-
GEPPERT, C.: Modi der Implementierung von Programmen an der Schnittstelle zwischen Schule und Universität
Universität Wien, Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft, Wien 2010
Opinioncorner
your opinion counts (OC)
Secondary school students develop an online panel for young people
-
POINTNER, M.: Rekrutierungsverfahren für Online-Panels am Beispiel Opinion Corner
Universität Linz, Institut für Pädagogik und Psychologie, Linz 2011
Cross Age Peer Tutoring in Physics
By learning with junior peers, students investigate their perceptions of physics concepts and adapt their own cognitive structures
-
PAUER, R. (2015): Fallstudien zum Thema Licht und Schatten. Eine qualitative Studie zum Cross-Age-Peer-Tutoring im Rahmen eines Sparkling Science Projekts.
Österreichisches Kompetenzzentrum für Didaktik der Physik, Universität Wien (Diplomarbeit).
-
HIMMER, B.: Cross Age Peer Tutoring in Physics: Einflussfaktoren auf die Vorstellungen zu einfachen Gleichstromkreisen
Universität Wien, Wien 2012
-
ZIEGLER, M.: Lernprozesse zum Rollenverständnis beim Cross Age Peer Tutoring: Eine qualitative Studie zum Thema ebener Spiegel und Spiegelbild im Rahmen eines Sparkling Sciene Projektes
Universität Wien, Wien 2012
-
TRINKL, C.: Lernprozesse zum Thema Schatten und Lichtausbreitung: Eine qualitative Lernprozessstudie zum Cross Age Peer Tutoring im Rahmen eines Sparkling Science Projektes
Universität Wien, Wien 2012
KiP3
KiP3 Kids Participation in Research – Authentic Inquiry Learning in Biological Research Projects (Development and Implementation)
-
KLEIN, B. (2013): Authentisches Forschendes Lernen im Biologieunterricht. Untersuchung der LehrerInnenrolle.
Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).
-
GREBER, J. (2013): Authentisches Forschendes Lernen in der Biologie: Die Lernumgebung aus Sicht der SchülerInnen.
Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).
-
FEICHTINGER, K. (2014): Schülervorstellungen und Forschendes Lernen. Analyse von Schülervorstellungen in einer Lernumgebung zum Forschenden Lernen mit dem Seestern Asterina gibbosa.
Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).
Net-compass for Social Web
A Peer-to-Peer Information Platform for Privacy and Data Protection in the Social Web
-
REHBERGER, S. (2015): Die Auswirkungen der Interaktionen und Kommunikation auf Facebook bei Freundschaftsbeziehungen junger Erwachsener.
Campus Hagenberg – FH OÖ, Hagenberg (Masterarbeit)
Medicine and Health
Körperliche Aktivität macht Schule
Immunologisches und metabolisches Profil von Schüler/innen in Bezug auf deren körperliche Aktivität und Leistungsfähigkeit
-
STRAUB, P.: Messung der körperlichen Aktivität mit dem Beschleunigungsmesser Actigraph GT1M
Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2010
-
KIRCHBERGER, A.: Zusammenhang zwischen chronischen Inflammationsmarkern bei 10- bis 19-jährigen Kindern und Jugendlichen und deren körperliche Aktivität
Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2010
-
MADERTHANER, H.: Comparison of Motor Abilities and Anthropometric Data of School-Aged Children with and without a Background in Competitive Sports
Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2009
Handball
The jump shot - A biomechanical analysis
-
LINDNER, M.: The jump shot–A biomechanical analysis focused on lateral ankle ligaments
Universität Wien, Institut für Sportwissenschaften. Wien 2010
Natural Sciences
Top-Klima-Science
Hydrologic balance and global change: future prospect for mountain areas in the face of changes in land use and climate
-
OBERRAUCH, A.: Analyse von Interessens – und Verständnisentwicklung im Rahmen des Sparkling Science Projektes Top-Klima-Science
Universität Innsbruck, Institut für Ökologie, Innsbruck 2011
-
FRITZ, K.: Bodenkundliche Charakterisierung von Graslandgesellschaften für das Projektgebiet Stubaital
Universität Innsbruck, Institut für Ökologie, Innsbruck 2011
Alien Invaders – Renaturation of River Banks and Neophytes. A neglected problem
Alien plants and their role in reconstructions of river banks
-
NOLF, M.: Physiological and morphological adaptation to drought stress in Solidago canadensis L. Universität Innsbruck
Institut für Botanik. Innsbruck 2011
-
PLANT, S.: Wenn SchülerInnen und Pflanzen neue Territorien erobern. Analyse von
Universität Innsbruck, Institut für Botanik. Innsbruck 2011
WASsERLEBEN
The development of the natural spaces Mödlingbach (Lower Austria), Krotenbach (Lower Austria) and Schlandraunbach (South Tyrol) after their reconstruction
-
FÜRNBASS, S. (2012): Beschattungspotential von Ufervegetation – Ein Modellversuch zur Strahlungsdurchlässigkeit der Purpurweide (Salix purpurea).
Universität für Bodenkultur. Wien 2012
-
ZINGERLE, M. (2012): Beschattungspotential von Ufervegetation an Fließgewässern – Eine Feldstudie am Wienfluss.
Universität für Bodenkultur. Wien 2012
-
REINER A.: Beschattungspotential von Ufervegetation – Ein Modellversuch zur Strahlungsdurchlässigkeit der Purpurweide (Salix purpurea)
Universität für Bodenkultur. Wien 2011
2011-11-26
Science Backstage – Explore How Physics Works and What Physicists Do
High school students examine how physics research works at the Faculty of Physics, University of Vienna, what research methods are used as well as how scientific communities co-operate. The research groups involved in this course include quantum optics, nano materials and nuclear physics
-
ERTL, D.: Die epistemologischen Überzeugungen der an Science Backstage beteiligten Lehrkräfte
Universität Wien, AECC Physik, Wien 2010. In: Schriftenreihe des bmwf, Heft 6, Wien 2011
RECYCLING THE GREEN – How Chlorophyll Disappears
In search of traces of the green plant pigment: An investigation of chlorophyll breakdown and its enigmatic degradation products during autumnal senescence of local higher plants
-
KILLINGER, A.K. (2012): Ortsaufgelöste Bestimmung von Chlorophyllkataboliten mittels bildgebender MALDI-Massenspektrometrie.
Universität Innsbruck, Institut für Organische Chemie. Innsbruck 2012
-
VERGEINER, C. (2011): Chlorophyllabbau in Spathiphyllum wallisii und Acer platanoides.
Universität Innsbruck, Institut für Organische Chemie. Innsbruck 2011
WESPe
Wetlands, Environment, Society and Pressures: effects of environmental changes on the ecological and social functions of riverine wetlands
-
SCHABHÜTTL, S.: Combined effects of temperature and biodiversity on phytoplankton communities
Universität Wien, Fakultät für Lebenswissenschaften. Wien 2010
Does Particulate Matter concern me?
Characterisation of ambient and indoor particulate matter samples and determination of sources for “oxidative stress release”
-
SZRAMOWIAT, K.: Determination of Carbon Parameters in Ambient and Indoor Aerosol Samples and Implication for Health Issues.
Institute of Chemical Technologies and Analytics, Vienna University of Technology, Austria and AGH University Kraków, Poland 2012
-
KRZYSZTOCH, M.: Chemical characterization of particle matter in ambient air: Measurement of carbon and sugar content.
AGH University of Science and Technology, Faculty of Energy and Fuels.
Poland 2011
Alpine Salamander
Distribution and development of the alpine and the fire salamander in Salzburg
-
SCHAUER, J. (2011): Distribution of the Fire Salamander on the mountains Heuberg, Gaisberg and Gurlspitze in Salzburg, Austria.
Universität Salzburg, Salzburg, 2011.
ON THE ROAD
Young people travelling through the world of science and everyday life
-
FRÜHWIRTH, J. (2015): (Selbständige) Mobilität von Kindern im Volksschulalter - analysiert anhand zweier Wiener Volksschulen.
BOKU-Universität für Bodenkultur, Masterarbeit.
-
ASCHAUER, F. (2014): Einfluss der wahrgenommenen Verkehrssicherheit von Eltern auf die Mobilität ihrer Kinder.
Institut für Verkehrswesen (IVe), BOKU-Universität für Bodenkultur, Diplomarbeit/Masterarbeit.
CAVE.LIFE
Ice Caves as Glacial Refugium of Microorganisms and their Non-Invasive Investigation
-
LARCH, P. (2014): Lampenflora in an Englacial System of Hintertuxer Glacier.
Universität Innsbruck (Masterarbeit).
-
WEISLEITNER, K. (2014): Laser-Induced Fluorescence Emission (L.I.F.E) Calibration and Application on Samples from Svalbard.
Universität Innsbruck (Masterarbeit).
Pollen and respirable dust
Pollen and respirable dust – mutual allergy triggers?
-
TANDA, S. (2015): Aeroallergens and Airborne Particulate Matter – Chemical characterisation of artificially contaminated pollen by ICPMS and ion chromatography.
Universität Graz, Graz (Masterarbeit)
PowerStreams
The self-purification capacity of streams under the pressure of increasing nutrient pollution
-
DECREY, M. (2015): The efficiency of in-stream phosphate uptake and retention along a gradient of in-stream nutrient loading.
Master Thesis at École Polytechnique Federale de Lausanne
Social Sciences
MY LIFE – MY STYLE – MY FUTURE
Sustainable lifestyles and adolescent life realities
-
WAWRA, M.: Perspektiven zielgruppenspezifischer Nachhaltigkeitskommunikation mit Jugendlichen am Beispiel des Forschungsprojekts MY LIFE – MY STYLE – MY FUTURE
Wirtschaftsuniversität Wien, Institut für Soziologie und empirische Sozialforschung, Wien 2011. In: Schriftenreihe des bmwf, Heft 13, Wien 2011
My Featured Space 2025
Pupils in the Alps-Adriatic area analyze and form their future living spaces in rural regions using scientific methods
-
GRAUSBERG, P. (2012): My featured space – The game.
Universität Klagenfurt. Klagenfurt 2012
Diversity of Cultures – Unequal City
A transdisciplinary research project on urban development, social cohesion, and transculturality
-
SCHWARZGRUBER, Ch. (2011): Der Beruf – ein soziales Erbe? Die berufliche Mobilität junger MigrantInnen in Wien als Gegenstand der bildungspolitischen Entwicklungsforschung.
Universität Wien, Wien 2011
-
HORBACZYNSKI, K. (2011): Raumnutzung von Jugendlichen in Wien – eine qualitative Analyse.
Wirtschaftsuniversität Wien, Wien 2011
-
BORUFKA, N. (2011): Ungleiche Zukunft - Strategien und Perspektiven von jugendlichen Migrantinnen beim zweiten Bildungsübergang.
Wirtschaftsuniversität Wien. Wien 2011
-
HOFFELNER, D.: Kinder und Jugendliche als NutzerInnen von öffentlichen Freiräumen: Ihre Ansprüche an deren Gestaltung am Beispiel Marie-Ebner-Eschenbach-Park in Wien
Wirtschaftsuniversität Wien, Institut für Reginoal- und Umweltwirtschaft, Wien 2010. In: Schriftenreihe des bmwf, Heft 4, Wien 2011
Lifelong Learning – Students´ and Scientists´ Joint Perspectives
Students and scientists working on lifelong learning (LLL): developing questionnaires, collecting data and formulating recommendations
-
BERGER, B.: Selbstreguliertes Lernen unter der Lupe: Lernstrategien und motivationale Komponenten geschlechts-, alters- und domänenspezifisch analysiert
Universität Wien, Institut für Wirtschaftspsychologie, Bildungspsychologie und Evaluation, Wien 2011
LIFE eQuality?
Teenagers’ research into quality of life – a comparative interregional study
-
STIGGER, J. (2012): LIFE eQuality - Evaluation eines Projektes im Rahmen des Forschungsprogramms "Sparkling Science".
Universität Innsbruck, Institut für Geographie, Innsbruck 2012
-
NEYER, A. (2012): LIFE eQuality? Evaluation der Lernplattformnutzung eines Sparkling Science Projektes.
Universität Innsbruck, Institut für Geographie, Innsbruck 2012
ABLE YOUTH
SustainABLE energy YOUTHers – Active research for a more sustainable energy use
-
NIEHSNER, A. (2012): Energieberatungsmodelle für private Haushalte. Theoretische und empirische Analyse Projekts „ABLE YOUTH“.
Wirtschaftsuniversität Wien, Wien 2012
I AM HERE!
Participative approaches to analyse the space behavior of adolescents in the city
-
HÖGLHAMMER, A. (2013): Jugend(t)räume Eine qualitative Studie zur Raumwahrnehmung und -aneignung von Jugendlichen in Wien.
Diplomarbeit am Institut für Landschaftsentwicklung, Erholungs- und Naturschutzplanung (ILEN), Universität für Bodenkultur Wien.
-
HORN, M. (2012): I AM HERE - Plattform Geoinformationssystem.
Diplomarbeit. htl donaustadt, Wien.
Technology
Gepulster Laser
Development and construction of a pulsed laser for marking and cutting of various materials
-
CARBALLIDO SOUTO, J.R.: Construction of a Diode-Pumped Solid-State Laser with an internal Single Photo-Elastic Modulator
Technische Universität Wien, Institut für Fertigungstechnik und Hochleistungslasertechnik. Wien 2011
FRANC - Field Robot for Advanced Navigation in bio Crops
Development of a field robot with an advanced navigation system for organic farming
-
HALMETSCHLAGER, G. (2014): Crop Row Detection for the Autonomous Navigation of Field Robots.
TU Wien Institut für Elektrotechnik und Informationstechnik, Wien (Diplomarbeit)
FEMTOLAS
Shorter Than the Blink of an Eye – Simulation of Femtosecondlasers for Materialprocessing
-
IONCE, M./NEUWIRTH, N./WIDAUER, P./WOHLTAN, A. : FemtoLAS - Datenkompression
Diplomarbeit HTL Donaustadt